Musiikki on aina ollut iso osa elämääni. Musiikissa kiinnitän
yleensä eniten huomiota ääniin ja äänimaisemiin. Äänien tasapaino ja se miten
eri soittimet voi erottaa musiikista on myöskin tärkeitä asioita itselleni, jos
musiikki on vain hälinää josta ei tahdo erottaa eri soittimia koen sen yleensä
häiritsevänä mölynä musiikin sijaan.
Mutta mitä ääni on ja miten
sitä tuotetaan? Äänihän on ilman värähtelyä, eli pieniä paine-eroja. Korvassa
oleva tärykalvo on itseasiassa hyvin herkkä painemittari joka osana korvan
monimutkaista rakennetta edesauttaa paineenvaihteluiden muutoksien muuttumista
aivoimpulsseiksi jotka aistimme äänenä. Äänen taajuuden määrittelee
pulssivaihteluiden nopeus, mitä tiheämmin vaihtelut aistimme sen korkeamman
äänen kuulemme. Yksinkertaista.
Soittimien tarkoitus on siis
saada ääni värähtelemään sille ominaisella tavalla, siinä missä akustinen
kitara tarvitsee kaikukoppaa, sähkökitaralle se on vähemmän kriittinen sillä
ääni poimitaan mikrofoneilla talteen, jolloin ääntä ei tarvitse akustisesti
vahvistaa jotta se kuuluisi kauemmaksi. Mitä pienempi taajuus sitä pidempi on
ääniaalto, joten matalia nuotteja tuottavat soittimet ovat yleensä fyysisesti
isoimpia kuten esimerkiksi kontrabasso ja patarumpu. Kysehän on kuitenkin
perusfysiikasta mihin soittimetkin perustuvat.
Musiikkia yleensä kuunnellaan
kuitenkin tallenteista kaiuttimilla tai kuulokkeilla. Kun ääntä tallennetaan,
ilmanpaineen vaihtelut muutetaan sähköisiksi signaaleiksi, jotka vastaavat
ilmanpaineen vaihteluita. Kun tallennettu ääni halutaan toistaa, sähköinen signaali
ohjataan sitten kaiuttimelle, jonka kalvon liikkeet muodostavat ilmanpaineen vaihteluita,
jotka korvamme sitten aistivat äänenä.
Kaiutin on aina
äänentoistolaitteiden heikoin lenkki, oli se sitten suljettu kuulokkeeseen tai
avoimeen tilaan. Mitä paremmin kaiutin pystyy toistamaan sille syötetyn
sähkösignaalin taajuusvaihtelut, sitä parempi se on. Tämä ei aina pidä täysin
paikkaansa, mutta perusajatus on tämä.
Äänentallennuksesta on hyvä
tiedostaa, että on varsin tyypillistä nykypäivänä, että ääni pakataan joko
häviöttömästi tai häviöllisesti. Häviöllisiä pakkaustapoja edustavat
tyypillisesti mp3 tiedostot tai vaikka musiikin suoratoistopalvelut.
Häviöllisellä pakkauksella tarkoitetaan sitä, että signaalista poistetaan
taajuuksia ja yksityiskohtia, joiden ajatellaan olevan sellaisia mitä
ihmiskorva ei pysty aistimaan, jolloin äänitiedosto mahtuu pienempään tilaan.
Musiikin harrastajat kiistelevätkin usein, pystyykö pakkauksen aiheuttaman
hävikin kuulemaan ja asiaan vihkiytymättömät usein naureskelevat asialle sillä
kuulostaahan se musiikki "ihan hyvälle" oli se sitten pakattu tai ei.
Eli kun kuuntelemme musiikkia
vaikkapa suoratoistopalvelusta, soittolaitteemme vastaanottaa palvelusta
bittivirtaa, joka on pakattu jotenkin. Soittolaite purkaa bittivirran
pakkaamattomaksi ja syöttää sen laitteessa tai laiteketjussa olevalle D/A
(digital to analog) muuntimelle, jolloin bittivirrasta saadaan muodostettua sähkösignaali.
Sähkösignaali taasen vahvistetaan ja vahvistettu signaali sitten liikuttaa
kaiuttimen kalvoa, joka aikaansaa ilmanpaineenvaihtelut, jotka korvamme
aistivat äänenä. Tämän ketjun laadukkuus sitten määrittää niin sanotun
äänenlaadun mistä asiaan vihkiytyneet saavat energiansa parannella
laitteistoaan.
Mutta palataan itse ääneen, nyt
tiedämme mitä ääni on ja miten sitä toistetaan. Äänen tallennus ja käsittely
valmiiksi musiikiksi on aivan oma maailmansa mikä musiikin loppukäyttäjälle
yhtälössä on se mille ei voi mitään, joten siihen ei kannata liikaa keskittyä. Tuotantoketjussa
joku on jo päättänyt, että tältä tämän kuuluu nyt kuulostaa. Siitä onko tämä
"joku" oikeassa vai ammattitaidoton kuuro, löytyy varmasti
lukemattomia toisistaan eroavia mielipiteitä.
Mitä sitten on ns. hyvä ääni,
usein kuulee arvostelua miltä joku uusi musiikkijulkaisu kuulostaa. Soundi voi
olla tunkkainen, ohut, pilalle kompressoitu ja vaikka mitä. Tähän ei oikeastaan
ole mielestäni mitään absoluuttista vastausta. Aiheeseen paremmin perehtyneet
harrastajat tietävät millainen soundi itseä miellyttää ja millainen kauhistus.
Siinä missä tavalliselle kuluttajalle on tärkeää esimerkiksi laulajan laulamat
sanat, toinen harrastaja ei edes kykene niitä kuulemaan huonon äänenlaadun
alta. Musiikin harrastajia usein kutsutaankin pilkallisesti
"hifisteiksi".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti