keskiviikko 26. joulukuuta 2018

Vinyyli, kasetti vai cd, mitä väliä?


Vinyylilevyt, C-kasetit ovat viime aikoina tehneet paluun, etenkin vinyylilevyt. Mistä tästä on kyse? CD -levylle tehtävät julkaisut ovat selvästi vähentyneet ja tilalle ovat tulleet digitaaliset lataukset ja suoratoistopalvelut.
Olen pohtinut mistä tämä johtuu ja tullut siihen johtopäätökseen, että ne joille fyysinen media on vielä tärkeää lp-levy tarjoaa enemmän siinä missä c-kasetti on hipsterien erikoisuuden tavoittelua vinyyli tarjoaa enemmän käsin kosketeltavaa fiilistelyä. Usein varsinkin indie -julkaisujen mukana tulee latauskoodi millä musiikin voi hakea tiedostoina kuunneltavaksi fyysisen median lisäksi. Osa ihmisistä jaksaa paasata kaiken lisäksi vinyylien ylivertaisesta äänenlaadusta ja kun koittaa kysellä miksi se vinyyli on parempi yleensä perustelut ovat analogisuudessa.
Miksi sitten nämä 3 formaattia kuulostaa erilaiselle ja mikä niistä nyt sitten on paras? Lasken tässä pohdinnassa CD -levyt digitaaliseksi formaatiksi ladattavien tiedostojen kanssa samaan kategoriaan, sillä erolla, että CD -levy edustaa itselleni puhtainta formaattia musiikin levittämiseen. Se mikä on sitten se äänenlaadullinen totuus on vaikea sanoa koska asiaan liittyy niin paljon voimakkaita tunteita.
Vinyylilevy on nimensä mukaisesti vinyyliä, joka on muovia. Usein sanotaan, että levylle on kaiverrettu uria joista musiikki toistuu, mutta ei kuluttajille myytäviin levyihin ole mitään kaiverrettu vaan ne on ”prässätty” vinyylitehtaalla muotista. Levytuotantoprosessissa ns. masterlevy kaiverretaan ja siitä tehdään muotti, jolla tuotannossa olevat levyt prässätään muotoonsa. Vinyylillä formaattina on rajoituksensa, jotka johtuvat toistavista laitteista. Pitänee hieman avata, miten ääni muodostuu vinyylilevyn urista kaiuttimille. Levysoittimessa on neula ja äänirasia johon neula on kytketty varren avulla. Kun neula seuraa levylle kaiverrettua uraa se aiheuttaa liikkeen, joka vahvistetaan varren avulla. Kun varren toinen pää liikkuu vähän, rasiassa oleva toinen pää liikkuu voimakkaammin. Kyse on siis vivusta. Äänirasioita on pääasiassa kahden tyyppisiä MM ja MC, MM on liikkuva magneetti ja MC on liikkuva kela. MM:ssä varsi liikuttaa magneettia ja MC:ssä taas liikutellaan kelaa. Rasian sisällä on siis aina magneetti ja kela, kun kela ja magneetti liikkuu toistensa suhteen, syntyy heikko sähkövirta, joka edustaa tässä levylle tallennettua ääntä. MM -rasioissa tulee signaali hieman voimakkaammaksi kuin vastaavasti MC -rasioissa.
Kun uran muoto on saatu muutettua sähkömagnetismin avulla sähköksi, se johdetaan soittimesta RIAA korjain nimiseen laatikkoon, se saattaa olla integroituna vahvistimeen tai erillinen laatikko. Korjaimesta löytyy yleensä valinta MM/MC tyyppiselle rasialle ja paremmissa laitteissa saattaa olla myös valintoja erilaisille kaapelin/rasian impedansseille, jotka yleensä kertovat jotain vaativimmille alan harrastajille. RIAA korjain on siis laite, millä levylle tallennettu ääni muutetaan vastaamaan alkuperäistä ääntä. Eli kun musiikki tuotetaan vinyylilevylle, siitä pitää vaimentaa matalia taajuuksia, ettei neula hyppäisi pois urilta bassojen lyödessä. Kun levyä toistetaan, taajuusvaste palautetaan suoraksi. RIAA korjaimen tehtävänä on myös vahvistaa äänirasialta tuleva heikko signaali linjatasoiseksi ja vasta tämän jälkeen signaali voidaan viedä vahvistimelle ja sitä kautta kaiuttimiin toistoa varten.
Varsin monimutkainen prosessi, jossa on monta ääneen vaikuttavaa vaihetta, voidaanko siis sanoa, että kaikki laiteyhdistelmät tuottavat saman äänen levyltä, vai onko laitteiston laadulla, kaapeleilla jne. vaikutusta äänenlaatuun? Tässä on omasta mielestäni vakavamman vinyyliharrastuksen ydin, mahdollisuus parantaa laitteistoaan lähes loputtomasti täydellistä äänentoistoa jahdatessa. Tämä mielestäni on vähän kuin mopon virittely teini-ikäisenä, loputtomasti mahdollisuuksia lisätä tehoa, kunhan vain tietää mitä tekee. En missään nimessä vähättele vinyyliharrastajia, päin vastoin.
CD -levylle musiikki tallennettaan ykkösinä ja nollina, mukaan on lisätty virheenkorjaus missä levylle tulleiden naarmujen vaikutus voidaan kumota tiettyyn rajaan asti vaikkei jokaista nollaa tai ykköstä saataisikaan ladattua levyltä. Soittimessa oleva laser lukee levyn pinnasta olevat ykköset ja nollat sen mukaan, miten valo heijastuu levystä sensoriin. Tämä bittivirta siirretään virheenkorjauksen jälkeen lopulliseksi bittivirraksi, joka muunnetaan soittimessa analogiseksi tai viedään bittivirtana erilliselle DA muuntimelle.  DA -muunnin on laite, joka muuntaa ykköset ja nollat analogiseksi signaaliksi. DA -muunnintyyppejä on erilaisia ja ainakin paperilla niillä on eroja suorituskyvyssä, lisäksi muuntimen yleinen laatu saattaa vaikuttaa äänenlaatuun.
C-kasetti taas formaattina on magneettinen, jossa magnetoitu nauha kulkee äänipään päältä jossa on kela. Kelalle muodostuu nauhan magneettisuudesta sähkövirta, joka vahvistetaan ja johdetaan linjatasoisena vahvistimelle. C-kasetti on äkkiä ajatellen näistä kolmesta se yksinkertaisin, toisaalta myös yleensä äänenlaadullisesti heikoin, mutta tämä ei välttämättä pidä paikkaansa, kun siirrytään parempiin kasettidekkeihin ja nauhoihin. Valitettavan usein ihmiset ovat kuulleet vain ns. keskinkertaisia tallennuksia C-kasetilta eivät formaatin mahdollistamaa parasta ääntä. Väittäisin että CD:ltä tallennettu ääni kunnollisella dekillä metallinauhalle päihittää laadullisesti vinyylin tai ainakin pääsee samoille viivoille, jos tarkastellaan asiaa numeroina. Kaupalliset C -kasettijulkaisut eivät juuri edusta formaatin parasta puolta.
Äänitteet edustavat minulle 70-luvulla syntyneelle jotain fyysistä vastinetta rahoilleni ja minusta tuntuukin jotenkin väärältä maksaa latauksista, sillä en koe saavani mitään fyysistä vastineeksi rahoilleni. Musiikin kuluttajana kuitenkin ongelmaksi on muodostunut fyysisen median säilytys, talouteemme on vuosien harrastuksen jälkeen kertynyt cd-levyjä lähemmäs 1000kpl ja vinyylilevyjäkin toista sataa, vaikka olen koittanut vältellä niiden ostamista. Käytän aktiivisesti suoratoistopalvelu Spotifyä, mutta olen huolissani suoratoistopalveluiden tarjoamasta äänenlaadusta, joten usein päädyn ostamaan suosikkilevyni cd:llä jotta saan sieltä musiikin itselleni alkuperäisessä muodossa tiedostoiksi helppoa kuuntelua varten.
No, mikä näistä formaateista on sitten se äänenlaadullisesti paras? Se valitettavasti on kuulijan vastuulla. Minulle henkilökohtaisesti CD on se formaatti mistä pidän, mutta kuulostaako se sitten parhaimmalta? Mikä on ollut muusikon visio? Entä studiossa masterointinappuloita pyörittävän asiantuntijan? Miten toistolaitteet vaikuttavat ääneen? Mikä on totuus? APUA! Täydellisyyden tavoittelu on vaikeaa jos kukaan ei tiedä mikä on täydellistä…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti